Recension av boken Human Sexual Response

Bättrad 2017-06-27 kl. 14:33. Denna artikel publicerades första gången den 2017-06-25 kl. 23:32 på WWW.AMORISM.CC.

Bild av boken
Human Sexual Response
Bok av William H. Masters och Virginia E. Johnson. Publicerad år 1966. Boken har 377 sidor inklusive för-sidor. Bokens tema är sexologi. Jag läste boken för ca 20 år sedan. Tyckte att den var bra då. Nu i juni 2016 har jag endast bläddrat i boken. Anledningen till att jag inte gör längre recension är att boken inte främst berör de ämnen som amorism handlar om. Boken sägs vara en välkänd klassiker som har köpts av många människor.

Boken är bra, välskriven, fakta-späckad, och en pionjär-insats, alltså en föregångare inom sexologi. Jag kallar det en sexologisk encyklopedi. (Jag menar: encyklopedier förklarar allt det viktigaste om något ämne. Referens och exempel: boken Amorism är en encyklopedi om amorism. Den förklarar många ord.) Jag har inte läst så många böcker om sexologi, men Human Sexual Response är kanske den mest lärorika bok om sexologi som jag har läst. Boken redovisar många experiment och intervjuer. Det gör att jag tror att den är värd att kallas vetenskaplig. Boken har 19 Kapitel. Dessutom stort och bra index. Dessutom en liten ordbok.

Den mest kärleksliknande företeelse som behandlas i boken är eroticism, vilket på svenska heter erotik. Men det är inte huvudtemat. (Jag nämner här att det ursprungliga begrepp från grekiska är eros. Det kan betyda sex. Men inte alltid. Eros kan nämligen även betyda gillande, strävan eller t.o.m. begär efter annat.) Jag vill betona och tillägga till författarna att kärlek, nämligen välvilja och det andra som amorism förklarar om kärlek är mycket viktigt för verkligt bra sex och långvariga sexuella relationer.

Bild jpg Symbol för amorism och Amoristerna
Symbol för amorism®
och Amoristerna